På gång i föreningen

EU-finansierad servering vid Torsåkers Hembygdsgård
      Torsåkers Hembygdsförening har beviljats stöd från Leader Gästrikebygden och Jordbruksverket för att utveckla Torsåkers Hembygdsgård till en gemensam mötesplats för Torsåkersbygdens föreningar och privatpersoner. Föreningen har sökt stöd för att iordningställa en ny serveringslokal/samlingslokal för året runt-verksamhet, som ger oss förutsättning att utöka och vidareutveckla vår verksamhet med nya målgrupper, aktiviteter och samarbeten i bygden.

Information om arbetet med en ny serverings- och samlingslokal på Hembygdsgården togs upp på föreningens årsmöte, dit alla föreningens medlemmar var inbjudna. Hembygdsföreningen har även informerat om byggnadsprojektet på Allt för Torsåker (En arbetsgrupp bestående av representanter från föreningar och företagare i Torsåkersbygden vars syfte är att utveckla Torsåkersbygden.) Dessutom kunde alla som besökte föreningens midsommarfirande på midsommarafton 2024 läsa i det tryckta programmet om föreningens byggnadsplaner.

I juli 2024 kom beslutet att Torsåkers Hembygdsförening har beviljats hela den summa som föreningen har ansökt om, vilket vi är oerhört glada och stolta för. Arbetet med att bygga den nya serveringen kommer kräva mycket idéell kraft för att få den klar till 31 augusti 2027 som är slutdatum för projektet.

Logen på Torsåkers Hembygdsgård

Bakgrund till projektet
      En ordentlig serveringslokal är nödvändig för att föreningen ska kunna bedriva och utveckla sin verksamhet och kunna bekosta underhåll av föreningens alla byggnader. Kiosken vid Gammelgården som använts för serveringsändamål sedan 1970-talet är undermålig ur flera aspekter. Byggnaden saknar ordentligt avlopp och diskmaskin vilket måste anses som standard för serveringslokaler idag. Byggnaden är dessutom mycket otät med stora springor i fasaden där både värme och kyla passerar, vilket gör att vattnet fryser i byggnaden på vintern och därmed inte kan användas under vinterhalvåret. Kiosken rymmer heller ingen samlingslokal utan utgörs endast av ett mindre pentry.

Den nuvarande kiosken byggdes som förråd på 1930-talet och blev ombyggd till kiosk på 1970-talet

Det finns ett behov i bygden av en mötesplats där alla är inkluderade och kan samlas. Detta projekt ger förutsättning för föreningar och privatpersoner i Torsåkersbygden med angränsande orter till gemensamma, funktionella och tillgänglighetsanpassade lokaler för att mötas, skapa nya samarbeten och utveckla sina verksamheter. Det ger också möjlighet för föreningar och privatpersoner att ha en verksamhet året runt (till exempel kurser, utställningar, föredrag, etc.)

Det finns idag flera föreningar på orten som saknar egna lokaler. Dessa föreningar kommer med detta projekt få möjlighet att ta del av vår lokal och mötesplats vilket ger möjligheter till en större samverkan mellan olika föreningar och öppnar upp för nya aktiviteter och nätverk.

Syftet med projektet
      Syftet med projektet är att skapa en ny inkluderande och funktionell mötesplats på Hembygdsgården för Torsåkersbygden, något som saknas idag. Den nya mötesplatsen ska bidra till att Torsåkers Hembygdsförening kan utveckla sin verksamhet med bättre serveringsmöjligheter och nya aktiviteter som gynnar bygden och de som bor här. Mötesplatsen ska också ge människor och andra föreningar i området en möjlighet att utveckla sina verksamheter samt skapa nya nätverk och samarbeten.

Syftet med Logen från början

Logen som står på Torsåkers Hembygdsgård uppfördes 1973 och är ett ihop-plock av 4 olika byggnader från Torsåker. En del (hästvandringen i källaren) kommer från gården Nirses i Berg. De andra tre byggnaderna var lador som stod på olika platser i byn. En stod vid gamla barnhemmet i Torsåker, en annan vid Eltebovägen i Ersbäck och en tredje kommer från "Bror Larsson i Wij". Logen uppfördes dels för att inrymma toaletter, samlingslokal och arkiv i källaren samt för att tjäna som dansbana vid Hembygdsföreningens arrangemang. Syftet med logen har alltid varit att främja Hembygdsföreningens verksamhet.

Inför bygget av den nya serveringslokalen har Hembygdsföreningen varit i kontakt med Länsstyrelsen Gävleborg, byggnadsantikvarie vid Länsmuseet Gävleborg samt Västra Gästriklands byggnadsnämnd för att försäkra oss om att vi inte gör någon åverkan på något av byggnadsantikvariskt eller större kulturhistoriskt värde genom att bygga en serveringslokal inne på logen. Ingen av de ovan nämnda aktörerna hade några synpunkter och har lämnat grönt ljus för projeket.

Uppförandet av Logen på våren 1973, sett från norrsidan

Uppförandet av Logen på våren 1973. I bakgrunden syns Gammelgården

Planering av en ny serverings- och samlingslokal
      Den nya serveringslokalen är planerad att byggas i södra änden av Logen. Att bygga i en befintlig byggnad innebär lägre kostnader för föreningen vilket är lättare att ansöka om bidrag för, samt att föreningen slipper ansvar och underhåll av ytterligare en byggnad. Det är heller inte försvarbart ur ett miljöperspektiv att bygga en helt ny byggnad när föreningen har flera byggnader som inte nyttjas på ett effektivt sätt. Vid planeringen av den nya serveringslokalen har särskild vikt lagts vid att behålla intrycket av Hembygdsgårdens område som det ser ut idag, varför ombyggnationen kommer att påverka logens exteriör minimalt eller inget alls.

Logens stora samlingslokal kommer till största del också lämnas orörd och fungera som samlingslokal på samma sätt som den gör idag och vara tillgänglig för olika evenemang. Fördelen med att den nya serveringslokalen hamnar i samma byggnad och på samma plan som den stora samlingslokalen ”Logen” underlättar arbetet och ökar trivseln under uthyrningar och evenemang. Anledningen till att serveringslokalen är planerad i den södra delen av byggnaden är att man ska kunna stå på utsidan när man köper ex. fika, vilket inte skulle gå om serveringen låg i den norra delen av byggnaden då det är sutterängvåning där.

Den nya serveringslokalen kommer även att vara tillgänglig som en mindre samlingslokal för möten, kurser, föredrag etc. året om eftersom den kommer vara isolerad och uppvärmd.

I anslutning till serveringslokalen kommer även en ny, tillgänglighetsanpassad toalett att byggas. Den kommer ha en ingång från den stora samlingslokalen inne på Logen. Detta innebär att man vid evenemang på Logen inte behöver gå ut från Logen och ned i källarvåningen för att uppsöka en toalett, vilket är fallet idag. I projektet ingår även en ombyggnation av utställningslokalen under logen, så att Hembygdsföreningen får en större utställningsyta och kan visa mer av sina unika samlingar.