Om Torsåkers Hembygdsförening

En plats för hembygden

Torsåkers hembygdsförening bildades 1924 som ett led i den hembygdsvurm som växt fram kring sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. I och med industrialismens framfart, med fabriker och masstillverkning, var slutet kommet för det gamla bondesamhället. Människor övergav landsbygden och flyttade in till städerna. Som en motpol mot detta växte intresset för den gamla hembygden, framför allt bland ungdomar och samhällets övre skick. Nationalromantiken var född. Intresset för naturen, historia och traditioner var stort. Man ville rädda den gamla folkkulturen från att försvinna i glömska.

Gammelgården på sin ursprungliga plats på Hagasgården i Stenshyttan, med gårdens nya boningshus till höger

Gammelgården - en hembygdsgård

Föreningens första mål var att uppföra en hembygdsgård i Torsåker. Man var mån om att visa hur människor hade bott och levat här förr. I Stenshyttan på gården Hagas fanns ett hus byggt 1801-1805 som stod öde till följd av att ägaren hade byggt ett nytt bostadshus bredvid. I april 1925 fick föreningen köpa den gamla Hagasgården för 3500 kr. Platsen för den nya hembygdsgården blev i Lummerbacken, med vacker utsikt över kyrkan och bygden.

Det gamla boningshuset från Stenshyttan är en god representant för byggnadsstilen i Torsåker vid den tid då många av de stora bergsmansgårdarna tillkom. De visar bergsmännens välstånd, både i interiörer, exteriörer, storlek och kvalitet. Mangårdsbyggnaden är en parstuga i två våningar med en tillbyggnad på gaveln vid köket som tillkom 1832, vilket gör huset extra långt och pampigt.

Transport av Hagasgården från Stenshyttan till Lummerbacken, vintern 1926-1927

Upptimring av Gammelgården på sin nuvarande plats i Lummerbacken, vintern 1927